perjantai 9. joulukuuta 2011

Jälkitarkastus 9.12.2011

Tänään minulla oli jälkitarkastus ja tulosten kuulemisaika Naistenklinikalla. Matkakavereiksi ja henkiseksi tuekseni lähtivät minulle niin rakkaat ihmiset eli mieheni Bjarne sekä siskoni Marjaana.  Kiitos molemmille -  mukana olonne rauhoitti ja merkitsi minulle todella paljon.

Minut leikannut kirurgi kyseli ensin vointiani ja miten minulla on mennyt sekä tarkisti haavan ja dreenin sekä vaihtoi haavateipit, mutta jätti "pikkudreenin" vielä paikalleen, koska noita nesteitä edelleen on kertynyt 105...165 ml/vrk. Tämä on kuulemma normaalia samoin kuin se että koko vasen rintani sekä käsivarteni on edelleen hieman tunnoton/turta ja välillä tuntuu kuin kainalossa olisi iso nestekertymä, vaikkei siellä mitään ole. No tulevana maanantaiaamuna sitten klinikalle dreenin poistoon. Vaatteet päälle saatuani ja istuttuani  tuolille lääkäri  sitten kertoi minulle tuloksista. Alla patologian lausunnosta yhteenveto:

Vasemman rinnan mastectomipreparaatissa 23 mm läpimittainen gradus 3 duktaalinen karsinooma. Koska c-erbB2 on voimakkaan positiivinen, tilattu ISH-tutkimus. Kainaloimusolmukkeissa todettiin yhteensä 12 metastaattista imusolmuketta (12/76). Suurin metastaasi läpimitaltaan 16 mm, selvää extrakasulaarista tuumorikasvua ei voitu todeta, mutta yksittäisen imusolmukkeen kapselin ulkopuolella tuli esiin tuumorisolukkoa suonirakenteessa.


Samaa selkokielellä: Yleensä kainalon tyhjennyksessä imusolmukkeita löytyy parisenkymmentä kappaletta,  mutta minulta niitä löytyi tuo 76 kpl, joista kahdessatoista imusolmukkeesta löytyi etäpesäke. Syöpä luokiteltiin kolmostyypiksi  eli erittäin agressiiviseksi. Lääkäri kuiteinkin toivotteli menemään positiivisin mielin eteenpäin.

Kirurgi kertoi ettei koskaan aikaisemmin omassa työssään ole törmännyt tapaukseen, jossa kainalon tyhjennyksessä olisi  löytynyt  tutkimuksissa 76 imusolmuketta ja sanoi minun tehneen siinä suhteessa ennätyksen.

Minulle oli varattu aika myös fysioterapiaan tälle päivälle, mutta ei fyssari voinutkaan tehdä minulle oikein mitään, kun tuo dreeni on edelleen tuossa kainalossa, mutta hänkin tarkisti haavan sekä käden ja lapaluiden toiminnan/liikkumisen. Yritämme uudemman kerran ensi viikon torstaina.

Nyt sitten odottelen Syöpätautien klinikalle kutsua, jonka pitäisi tulla noin kolmen viikon sisällä. Siellä minut skannataan kokonaisuudessaan ja minulle tehdään luustokartoitus sekä aloitetaan tulevat sytostaatti- ja sädehoidot.

Näillä tiedoilla mennään positiivisin mielin kohti tulevaa - tästä selvitään kyllä!!!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toivottavasti saat dreenin pian pois, kauan se on jaksanutkin erittää. Sitten pääset jumppailemaan ilman esteitä.

Reipasta mieltä ja voimahaleja meiltä kaikilta! <3

FoxiFox kirjoitti...

Kiitos Kati ja Kaverit!

Kyllä mä oon jumpannut siitä asti kun sairaalasta pääsin ja tää pikkudreeni ei itseasiassa haittaa jumppaamista yhtään, mutta kivahan se olisi pois tosta roikkumasta saada!